Kamis, 19 November 2015

Pemulihan Untuk Sembelit dan Gas

Pemulihan Untuk Sembelit dan Gas

Anda mengalami sembelit apabila anda mempunyai pergerakan usus yang tidak kerap. Perkara-perkara buangan di dalam badan anda tidak betul diusir kerana gangguan pencernaan ini. Ia juga adalah mungkin bahawa anda mengalami sembelit dan gas pada masa yang sama. Gejala-gejala lain mungkin berlaku seperti senak, sakit perut, bau mulut dan perut kembung.

Cara yang lebih baik untuk merawat sembelit dan gas adalah untuk mengenali sebab-sebab supaya anda tahu bagaimana untuk menghalang mereka. Anda lebih cenderung untuk mengalami sembelit jika anda sentiasa kering, mempunyai tabiat makan yang buruk, kurang aktiviti fizikal dan sedang mengambil ubat-ubatan. Faktor-faktor lain yang boleh menjejaskan pergerakan usus anda termasuk tekanan dan kebimbangan.

Terdapat ubat yang berbeza untuk sembelit yang terdapat di kedai-kedai ubat. Antara ubat-ubatan yang paling popular untuk sembelit adalah julap perangsang, julap masin, pelembut najis dan pelincir. Ubat-ubatan ini terbukti berkesan tetapi anda hanya perlu menggunakannya dalam kesederhanaan sebagai penyalahgunaan ubat-ubatan ini boleh mempunyai kesan negatif ke atas badan anda terutama sistem pencernaan anda.

Anda juga boleh mempertimbangkan beberapa rawatan semulajadi seperti Aloe Vera Juice. Ini rawatan herba untuk sembelit mempunyai banyak manfaat kepada badan dan bantuan yang besar dalam menghapuskan perkara-perkara yang najis dari badan anda. Ia juga penting bahawa anda meningkatkan pengambilan air anda untuk rehydrate badan anda.

Perubahan pada tabiat makan anda juga sangat penting dalam merawat sembelit. Anda harus mengelak daripada makan makanan yang diproses kerana ia mengandungi bahan pengawet yang boleh memudaratkan badan dan menyebabkan toksin anda untuk membina. Berpegang kepada diet yang wajar dan makan makanan berserat seperti epal, raspberi, kentang, madu, yogurt, bayam, oat, betik dan kacang hijau. Makanan ini terbukti untuk melembutkan najis yang keras dan kering

Latihan juga penting dalam mengekalkan badan anda aktif. Ia benar-benar akan membantu banyak jika anda memasukkan apa-apa jenis aktiviti fizikal ke dalam rutin harian anda supaya pencernaan anda terus berfungsi seperti biasa. Latihan merangsang usus dan melegakan tekanan. Setakat ini senaman yang terbaik untuk mengubati tekanan dan kebimbangan yang boleh membawa kepada sembelit yoga. Anda boleh mempunyai yoga mengajar profesional anda teknik yoga yang boleh membantu anda de-tekanan dan mempunyai badan yang lebih sihat.

Ubat-ubatan sembelit dan gas boleh didapati di rumah. Anda boleh mencuba ubat-ubatan ini terlebih dahulu sebelum anda pergi ke kedai ubat atau berjumpa doktor. Jika rasa sakit yang membawa sembelit sudah menyeksa dan nampaknya tidak berhenti, tidak memilih rawatan sendiri. Dapatkan nasihat doktor supaya dia boleh terus mendiagnosis apa yang berlaku di dalam badan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar