Kamis, 19 November 2015

Yoga & Meditasi - Kegemaran Teknik Alternatif

Yoga & Meditasi - Kegemaran Teknik Alternatif

Kami hanya kini telah mula sedar kuasa kedua-dua teknik perubatan alternatif, tetapi yang benar adalah amalan-amalan ini telah ditemui umur balik oleh bertapa kuno di India. Yoga & meditasi adalah dua teknik yang dilaksanakan dalam usaha untuk menyembuhkan badan tenaga negatif dan menggalakkan aliran perasaan positif dan tenaga. Ini adalah prinsip asas di sebalik terapi perubatan alternatif di mana terdapat sangat kurang atau tidak menggunakan dadah tetapi penawar lengkap sesuatu yang menyakiti di peringkat fizikal, mental dan rohani.

Terapi alternatif melibatkan pengujaan semua lima deria dan membantu dalam memulihkan kesihatan pesakit tanpa sebarang kesan sampingan. Minda kita adalah alat yang sangat kuat dan jika diarahkan untuk berfikir dengan cara yang tertentu, boleh bekerja keajaiban untuk badan. Dengan menggunakan fakta ini, Yoga dan Meditasi telah dibangunkan oleh para saintis yang bekerja dalam bidang sains alternatif untuk mengubati penyakit dan meningkatkan kesejahteraan. Kedua-dua Yoga dan Meditasi mungkin berbunyi sebagai perkara yang sama tetapi ada harta yang dengannya mereka berbeza.

Perbezaan antara Yoga & Meditasi dibincangkan di bawah:

YOGA
Yoga adalah terapi penyembuhan yang menggabungkan senaman pernafasan, kedudukan fizikal, mental dan bersantai. Terapi ini telah didapati mendedahkan pesakit untuk mengalami negeri-negeri yang lebih tinggi kesedaran. Oleh itu, terapi yoga ialah sains mengaplikasikan beberapa kaedah yoga kepada pelbagai jenis penyakit, untuk membolehkan kesihatan yang optimum, penyembuhan dan kerohanian. Terdapat pelbagai teknik terapi yoga yang boleh diamalkan untuk tujuan pencegahan dan penyembuhan.

Beberapa jenis terapi yoga adalah seperti berikut:
• Bikram Yoga
Bikram yoga digunakan untuk kesihatan umum dan oleh kerana ia dilakukan di tempat yang mempunyai suhu yang lebih tinggi, ia memudahkan lebih dalam regangan, pencegahan kecederaan, dan melegakan ketegangan. Ia adalah salah satu Yoga yang paling popular diamalkan.
• Ashtanga Yoga
Terima kasih kepada beberapa personaliti popular mengguna pakai teknik ini, 'Ashtanga yoga' aka "Kuasa yoga", membuat berita seluruh. Kaedah ini memerlukan pergerakan yang berterusan dan memerlukan fizikal badan. Ia sesuai juga untuk atlet yang digunakan untuk pergerakan yang berterusan.
• Iyengar Yoga
Iyengar memberi tumpuan kepada penjajaran yang betul badan lebih daripada yang lain-lain gaya yoga. Its disyorkan untuk orang yang mempunyai penyakit fizikal dan memerlukan terapi fizikal.

Terapi yoga mempunyai banyak manfaat. Amalan biasa boleh menyebabkan yang berikut:
Tekanan Darah -Normal
Pengurusan -Asthma
Pengurusan -Pain
Pengurangan -Berat
-Improved Prestasi Mental

MEDITASI
Berbeza dengan yoga, meditasi adalah aktiviti bukan fizikal. Meditasi adalah sebahagian daripada yoga. Ia dilakukan dengan teknik bersantai, pernafasan terkawal dan proses pemikiran yang sengit. Meditasi kadang-kadang digambarkan sebagai membolehkan tubuh seseorang untuk tidur semasa minda seseorang tetap terjaga. Ia melibatkan kesunyian pada semua peringkat. Meditasi memerlukan senyap dan aman tempat-tempat di mana tidak ada gangguan untuk minda. Dalam Terapi Meditasi, badan itu disimpan pegun dalam postur yang selesa. Latihan pernafasan membolehkan pengaliran darah dan tenaga di seluruh badan. Solat atau dikir boleh dikatakan semasa negeri meditasi. Dalam beberapa jenis Terapi Meditasi, pesakit memberi tumpuan kepada matlamat yang tertentu dan membolehkan fikirannya untuk bebas berfikir tentang objektif yang hendak dicapai.

Terapi Meditasi menawarkan banyak manfaat. Dengan santai, menumpukan perhatian dan pemerhatian, pelbagai perubahan kimia fizikal dan bio mengambil tempat di dalam badan. Aktiviti-aktiviti ini menormalkan metabolisme, kadar jantung, tekanan darah, tahap gula dan proses pernafasan. Banyak kali ia juga telah didapati mengurangkan sakit badan, sakit belakang, migrain dan lain-lain

Yoga dan terapi Meditasi semakin popular untuk manfaat kesihatan mereka. Teknik-teknik ini amat selamat untuk diamalkan oleh pemula. Kesan-kesan sampingan boleh dikatakan sifar.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar